Karcos a plexid? Van megoldás. - Cikkek

Karcos a plexid? Van megoldás.

Karcos a plexid? Van megoldás.

Plexi vagy nem?

Amit a köznyelvben csak úgy hívunk plexi, valójában nem egy anyag. Sőt elképzelhető, hogy a motorodhoz kétféle szélvédőt is tudsz rendelni.

A plexi, egy ragadványnév, Otto Röhm cége, a Röhm & Haas találmánya. Kutatásaikat nagyban segítette egy véletlen: egy metil-metakrilát mintát az ablaknál tároltak egy üvegben. A polimerizációs reakciót a felkelő nap indította be, ami következtében az üveg széttörött, és a szilánkok alatt egy rög polimetil-metakrilát (PMMA) maradt. Az általuk kifejlesztett új anyagot szabadalmaztatták Plexiglas néven 1933-ban.

A motorokon a '30-as és '40-es években lettek népszerűek a szélvédők, amelyek kezdetben cellulóz-acetát-butirátból és cellúlóz-nitrátból készültek, de az időjárási viszontagságok és a napsugárzás hatására hamar besárgultak és elgyengültek. A '60-as évektől kezdték használni az akril tartalmú műanyagokat, így a plexit is. Habár a cellulóz alapú szélvédőkkel szemben kiváló átlátszóságot biztosítottak és sokkal erősebbek is voltak, baleset esetén borotvaéles szilánkokra törtek, emiatt sokan megmaradtak a régi sárga szélvédőiknél.

polírozásra váró "plexi"

1975-ben újabb előrelépést jelentett Dr. Daniel Fox találmánya, az ún. lexán polikarbonát megjelenése, amely olyan cégeknek kezdett el szélvédőt gyártani, mint a Harley-Davidson, a Honda, vagy a BMW.
A polikarbonát napjainkban nagyszerű fényáteresztő képessége mellett még sokkal keményebb, és ellenállóbb lett a környezeti behatásokkal szemben mint a plexi; megjelent a bukósisakon, a repülőgépeken, versenyautókon, és mindenhol, ahol a biztonság elsődleges.

Karcok a "plexin"

Egy motor szélvédője nagy igénybevételnek van kitéve: ágak, bogarak, kavicsok csattannak rajta, folyamatosan koptatja az út pora, de a tisztítás is nyomot hagy. Ha volt már teljesen új motor szélvédőd, láthattad, hogy az első szezonban megjelentek az első karcok, amikhez a kilométerek során újabbak és újabbak csatlakoztak. Az ellenállóképességet a gyártók különleges bevonatokkal próbálják növelni, és habár az eredményeik jelentősek (a polikarbonátok akár 30x ellenállóbbak a karcolások ellen, mint a plexik) mindegyik kopik. A jó bevonatok ugyanakkor megtöbbszörözhetik az árát, így előfordulhat, hogy ugyanahhoz a motorhoz 6000 és 60 000 forintért is kaphatsz szélvédőt.
Egy biztos: előbb-utóbb eljön az idő, amikor políroztatni vagy cserélni szeretnéd.

A szélvédőt nagyon szépen fel lehet újítani. Az esés nyomai, a dörzsi szivacs, az út pora, a szomszéd szakszerűtlen fogkrémes technikája által okozott baj orvosolható.

A szomszédom megcsinálja fogkrémmel

Látta Youtubeon, mesélte a szomszéd? A válaszhoz nem kell más, csak józan paraszti ész: ha egy tubus 100 ml-es fogkrém 200 forint, vajon miért 15 000 ft/kg-os pasztával dolgozik a szaki? Ha fogkrém viszi a plexit, vajon mit tesz a fogzománccal? A fogkrém, mint polírozóanyag legendája abból az időből származik, amikor a fogkrémben még abrazív anyagok voltak, amik egyébként jelentősen roncsolták a fogzománcot. Hozzáteszem: akkor sem voltak túl jók műanyagokra, csak a született Mekk mesterek dolgoztak vele. A pmma és a polikarbonát polírozása egyrészt komoly gépeket és csiszolóanyagokat, másrészt nagy rutint igényel; a szakembert csak cserével úszhatod meg.

szakszerűen polírozott "motorplexi" veszprémi műhelyből

Utólagos védelem, kell, nem kell?

Felmerülhet a kérdés, ha gyárilag bevonatokkal kezelik, érdemes lehet-e polírozás után kezelni valamivel? Nem. Előfordulhat, hogy a karcálló réteg sérült, de tartja magát. Ha nem is volt ilyen rajta, vagy lekopott, nincs jelenleg olyan anyag, ami gazdaságosabb, mint egy új szélvédő. Az olcsóknak pedig nincs értelmük: UV hatására rövid időn belül ocsmánysárgává változnak. Egy polírozott motorplexi mindenféle lakkozás nélkül, normál használat esetén, anyagtól függően 2-3, vagy több évig is szép maradhat.

Vissza az előző oldalra