Ezért sárgul a fényszóród! - Cikkek

Ezért sárgul a fényszóród!

Ezért sárgul a fényszóród!

Előbb-utóbb mindegyik műanyag fényszóró bemattul, elsárgul, széttöredezik. Az első jelek már az autó öt éves korában is megjelenhetnek. Először apróbb felületi hibákként jelentkeznek, majd felújítás nélkül az egész fényszóró csúnya lesz. A kiterjedt mattulás már lefojtja a fényerősséget is, este nem látsz vele jól, műszakin pedig meghúzzák az autód.

De miért van ez? A műanyag fényszórók anyaga polikarbonát, ami több előnyös tulajdonsággal rendelkezik:

  • jó fényáteresztő képesség
  • jó mérettartósság hidegben és melegben egyaránt
  • jó elektronikai tulajdonságok
  • könnyű tömeg

Sokoldalúságát kamatoztatják az építészetben is fémek és üvegek könnyebb és tartósabb alternatívájaként.
Azonban a műanyag fényszóróbúra érzékeny az UV-fény okozta  fotokémiai lebomlásra.

Az UV miatt rideg lesz, az anyaga romlik, sárgul, keménysége jelentősen csökken. Amikor a napfény eléri a polikarbonát felszínét, a műanyag részecskék az UV-tartományba eső fotonokat nyelik el. Az elnyelt energia megrongálja a kovalens-kötéseket, ún. fotooxidációt és foto-Fries átrendeződést indít el. Mindkettő reakciót UV-tartományba eső fény indítja be. Ez a két reakció végtermékei tehetnek a fényszórók mattulásáról, és sárgulásáról.[1]

polikarbonát pásztázó elektronmikroszkóp alatt, bal kép: 2350 órányi UV-besugárzás után, jobb kép: UV-besugárzás nélkül. [1]

Az autógyárak, hogy ezt megakadályozzák, egy kemény bevonattal látják el a fényszórókat, amely meggátolja, hogy az UV-sugárzás elérje a műanyagot.  Azonban, ahogy mindennek, ennek is megvan az élettartama, feladatát teljes mértékben minimum öt évig (gyári minőségű fényszórókról van szó!) képes ellátni. Legjobban akkor jársz el, ha a sárgulás, mattulás első jelére felújíttatod a fényszóróidat. Ha vársz vele, a napfény repedéseket fog okozni a műanyagban, amelyek később nem orvosolhatók.

Ok, mi a megoldás?

Négyféle verzió van jelenleg:

  1. Polírozás UV-védelem nélkül. A szaki lecsiszolja az oxidálódott réteget, majd felpolírozza a felületet, a végeredmény gyönyörű átlátszóság, kivéve, ha nem tud még polírozni sem. Mivel nem védi a polikarbonátot semmi az UV-től, hamar visszasárgul, még akkor is, ha azt ígéri, hogy nem fog. Még nagyobb baj, hogy szét is repedezik.
  2. Polírozás után fóliázás: ha egy fólia bírja a fényszórók által termelt nem kevés hőt, biztosít UV-védelmet, elég ellenálló a karcokkal szemben, és alkalmas az anyaga arra, hogy a legújabb, furcsábbnál furcsább alakú búrákra is szépen fel lehet applikálni, valid megoldás lehet akár néhány évre is. Az olcsó fóliák ezekkel a tulajdonságokkal biztos, hogy nem rendelkeznek.
  3. Polírozás lakkozással: ez a gyári megoldás. Az autógyártásban a polikarbonát fényszórókat kémiai ellenálló, kemény lakkba mártják. Ennek a lakknak alsó hangon 5 év az élettartama. Lakkból nagyon sokféle van, a 99%-a annyit ér, mint végstádiumos szifiliszesnek a nyelvescsók. Ami működik, azt OEM-standard jelöléssel látják el. Magyarul ezek a lakkok ugyanannak a minőségellenőrzési követelményeknek feleltek meg, amit az autógyárak használnak. Ez jelenti többek között azt is, hogy 3000 órán keresztül sugározzák be UV-fénnyel, berakják egy olyan gépbe, ami össze-vissza karcolja a lámpát, vegyszerekkel bombázzák, ezekkel utánozva az időjárási, használati, mosási viszontagságokat. Vagyis egy OEM-standard lakktól elvárhatunk újabb 5 év védelmet.
  4. Polírozás után kerámiabevonat: ez nem egy túl tartós megoldás, ha minden igaz, max 2 év.

Érdemes még szót ejteni róla, hogy vannak polikarbonátok, amelyeknél az UV-védelmet nem bevonat formájában oldják meg, hanem az anyaghoz keverik. Ilyenek például a szemüvegek. Az autógyártásban ezt nem használják, tetszik tudni, elég drága lenne.

Hivatkozások:

  1. G. F. Tjandraatmadja, L. S Burn The effects of ultraviolet radiation on polycarbonate glazing

Vissza az előző oldalra